Precyzyjnym wskaźnikiem tego, czy na powierzchni lakieru znajduje się ochronna warstwa wosku jest tak zwany Squeak Test wprowadzony przez Meguiar’s ponad 50 lat temu.
Wskazówka: To niezwykle istotne, żeby przed przeprowadzeniem Squeak Test’u umyć samochód. Lakier musi być czysty, bez żadnego brudu ani kurzu. Przetracie go Quik Detailerem może wprowadzić Cię w błąd, ponieważ Quik Detailer nadaje lakierowi połysk i poślizg, dlatego też może sfałszować wynik testu.
Jak wykonać test?
Weź czysty, delikatny 100% bawełniany frotowy ręcznik, najlepiej użyj Meguair’s Soft Buff Terry Towel.
Rozłóż ręcznik na płasko, następnie złóż go w kulkę, składając końce ręcznika do środka, powtórz czynność składania końców jeszcze raz. W ten sposób otrzymasz kulkę, która będzie stanowić płaską powierzchnię w stosunku do lakieru i wielu cząsteczek między Twoją dłonią a lakierem, a także coś co będziesz w stanie objąć ręką.
Teraz mocno przekręcaj ręcznik po lakierze samochodu okrężnym ruchem nakładającym się i słuchaj uważnie…
Jeśli nie wytwarza się żaden dźwięk a ręcznik ślizga się po lakierze, to znaczy, że wosk nadal znajduje się na powierzchni samochodu.
Jednak jeśli słyszysz piszczenie/skrzypienie, to znak, że nie ma wosku lub jest go bardzo mało i najwyższy czas na woskowanie.
Jak to działa?
Warstwa wosku zachowuje się jak suchy środek nawilżający, tworzy poślizg i zmniejsza tarcie, więc jeśli wosk znajduje się na lakierze, ręcznik będzie się ślizgał a Ty nie usłyszysz żadnego dźwięku a tym samym żadnego tarcia.
Jeśli jednak na powierzchni nie ma wosku, kręcenie ręcznikiem po powierzchni lakieru spowoduje tarcie, dlatego usłyszysz piszczenie/skrzypienie.